Hoe kan het dat ik onrustig slaap?

onrustig slaap

Hoe kan het dat ik onrustig slaap?

Bijzonder vervelend met nare gevolgen van dien, een slechte slaaprust. Ieder mens heeft rust nodig om te herstellen, maar als je vervolgens slecht slaapt dan kan dat simpelweg niet. Er zijn verschillende redenen waarom jij slecht kan slapen. Wellicht dat je ze onbewust wel weet, maar er niet bij stil staat. Vandaar dat wij deze redenen voor jou onder elkaar hebben gezet:

Leefgewoontes

Leefgewoontes hebben ontzettend veel invloed op jouw slaapritme. Leefgewoonten waardoor je slechter slaapt zijn, roken, koffie en of zwarte thee drinken. De stofjes die in deze producten zitten zorgen ervoor dat jij extra wakker blijft. Dat geldt eveneens voor suikers en zouten. Het is belangrijk dat jij voordat je gaat niet slapen niet te veel, maar ook niet te weinig eet. Houdt ook rekening met je leefgewoonten en zorg ervoor dat je ze niet te laat op de avond consumeert. Het zijn hele ‘onbewuste’ gewoontes die onschuldig lijken, maar wel degelijke voor een grote impact zorgen.

Lichamelijke klachten

Lichamelijke klachten is oorzaak nummer 1 van slecht slapen. Dit kan komen door stress, spanningen, pijn, benauwdheid en of hoesten. We kunnen nog wel eventjes doorgaan. Het is belangrijk om hier niet te lichtzinnig over na te denken, want de kans dat dit soort situaties verslechteren is groot. Lichamelijke klachten i.c.m. met slecht slapen zorgt ervoor dat je lichaam niet de kans krijgt om zichzelf te herstellen, waardoor zwaardere ‘blessures’ op de loer liggen.

Een slecht bed

Vaak willen we dit niet aanhoren, maar een slecht bed, zorgt ook voor een slechte nachtrust. Dat ga je vooral op latere leeftijd meer merken. Het belang van een kwalitatief goed Seniorenbed is dan ook groot. Iets wat in lijn staat met een kwalitatief seniorenbed is een kwalitatief Zorgbed. Het belang van een goed bed zorgt ervoor dat lichamelijk klachten op den duur minder voorkomen. Dat jij wel de nachtrust krijgt die je nodig bent.

Het lijkt overbodig en vanuit de praktijk blijkt dat veel mensen er vaak niet aan willen geloven, maar het investeren in een degelijk bed is ontzettend belangrijk.

Inzicht in je slaapritme

Om inzicht te krijgen in je slaapritme, is het bijhouden van een slaapdagboek een oplossing. Doe dit voor minimaal een week, zodat het onderzoek goed te analyseren valt. Wat kun jij hierin opschrijven? Het volgende:

  • Wanneer je gaat slapen;
  • Hoelang je slaapt;
  • Eventuele dutjes overdags.
  • Vul het zelf verder aan.

Hierdoor kan jij onderzoeken waar het probleem eventueel kan liggen, hierdoor kan jij je slaapritme analyseren.

Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.